Friday, July 6, 2012

Sapulah Air Mata itu, Ubatilah Hati Mu

"Ya Allah, hanya pada Mu ku mengadu, hanya pada Mu ku meminta...bantulah hamba Mu ini menghadapi segalanya...."

Sudah berkali-kali dia menyapu air mata itu, namun hati yang pedih tidak mampu mengawal kelopak matanya dari manik-manik putih jernih itu.

"Ya Allah, sungguh pedih hatiku. Aku tidak kuat lagi Ya Allah. Tapi aku juga tidak mahu mengingkari janjiku pada Mu Ya Allah. Sungguh aku tidak mahu.......
Jujur, aku sudah penat dengan perjalanan ini. Aku tidak punya kekuatan. Aku mohon Ya Allah...tetapkan hatiku pada Mu..."


"Hahaha alah, macamlah kau tak tahu..dia tu dah la buat muka skema. Depan orang lain tunjuk baik, padahal dialah yang lagi teruk. Ishhhhhh...tunjuk alimlah tu..."

Hampir renyuk kertas itu dalam genggamannya. Air mata mengalir lagi. Bibirnya menahan sedu di hati. Hanya satu dalam fikirannya. Allah, Maha Pencipta..

"Salahkah niatku untuk menjadi lebih baik? Salahkah niatku untuk menegakkan suruhan Nya? Salahkan aku merubah segalanya sedangkan aku berubah untuk diriku sendiri dan aku juga tidak meminta apa-apa dari kalian..." Dia berfikir sejenak..mengapa manusia disekelilingnya seolah-olah mempertikaikan perubahan dirinya. Dan dia juga cuba untuk memikirkan mengapa manusia disekelilingnya tidak senang melihat perubahan dirinya. Ada saja yang tidak betul di mata mereka. Dia mencuba untuk berhijrah lebih jauh namun ada sahaja dugaan yang mendatang. Dia melihat hijab yang tersadai di atas katil. "Aku memakai hijab labuh bukan untuk menunjuk-nunjuk, bukan untuk riak, tapi kerana Allah.. Aku memakai hijab labuh bukan bererti aku tahu dan faham segalanya mengenai agama, aku juga masih belajar mengenalinya, aku masih belajar untuk mendekatkan diri pada Nya...."

"Astaghfirullah al azim, ampunkan aku Ya Allah, aku terlalu hilaf. Aku terlalu memikirkan kata-kata dan pandangan manusia sedangkan Engkau lah pemilik sekalian alam. Mengapa aku harus leka dengan pandangan mereka sedangkan Engkau lah yang menentukan segala. Dosa, pahala, baik, buruk. Hanya Engkau yang layak menilai semua itu..."

Hati kecilnya bersuara. Sapulah air mata itu, ubati lah hatimu dengan mengingati Allah. Kerana dengan itu lah hatimu akan tenang semula. InsyaAllah...

"Aku berlindung dengan Allah...dari kejahatan syaitan yang tersembunyi. Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia..."-surah an-nas (114): 1-5

No comments: